Rozhodně vás nechceme navádět k nekalostem, ale víme, jak se elektronické evidenci vyhnout. A rádi vám to poradíme. Zjednodušeně lze totiž říct, že EET se týká těch, kteří přijímají hotovost. Můžete přijímat jen karty či platby na účet? Nemusíte EET řešit. Dobrá zpráva, co říkáte?
Zvláštní offline režim
Pokud jste přeci jen odkázáni pouze na hotovost, existuje i tzv. zvláštní režim. Co to je? Místo EET vás čeká vypisování účtenek do speciálního bloku, který si vyzvednete na finančním úřadě. Každý den zapíšete své tržby a vydané či stornované účtenky do speciálního formuláře, každé čtvrtletí potom zašlete Oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu na FÚ.
Jaké jsou podmínky pro zvláštní režim?
- Jste fyzická osoba
- Jste právnických osoba, která je poskytovatelem zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění, a přijímáte za jejich poskytování úhrady od zdravotní pojišťovny
- Neplátce DPH v České republice
- Máte max. 2 zaměstnance
- Za čtyři předcházející čtvrtletí byly vaše příjmy max. 600 000 Kč
- Předpokládaná výše těchto příjmů ve 12 bezprostředně následujících kalendářních měsících nepřesahuje 600 000 Kč
Pozor, zvláštní režim lze povolit pouze na základě žádosti. Podávat ji můžete od 1. února 2020.
Týkají se vás květnové vlny EET?
Pokud jste původně spadali do 3. a 4. fáze evidence tržeb, tak ano. Jedná se o všechny tzv. ostatní činnosti, např. svobodná povolání, doprava, zemědělství, vybraná řemesla a výrobní činnosti apod. Ucelený přehled najdete v tabulkách níže:
- fáze od 1. května 2020
NACE 56 | Stravování a pohostinství – tržby z dodání zboží (tržby za stravování, které není stravovací službou) |
NACE 01 | Rostlinná a živočišná výroba, myslivost a související činnosti (podnikatelé ve výrobě |
NACE 10 | Výroba potravinářských výrobků (např. pekaři, cukráři, řezníci…) |
NACE 49 | Pozemní a potrubní doprava (např. taxislužba, železniční osobní doprava meziměstská, silniční nákladní doprava…) |
NACE 69 | Právní a účetnické činnosti (právníci, účetní…) |
NACE 75 | Veterinární činnost |
NACE 86 | Zdravotní péče (lékaři, dentisté…) |
a další činnosti NACE | 02, 03, 05, 06, 07, 08, 09, 11, 12, 18, 19, 20.1, 20.2, 20.3, 20.5, 20.6, 21, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44, 45.2 (autoservisy), 50, 51, 52, 53, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 68 („dlouhodobé“ ubytování), 70, 71, 72, 73, 74, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 84, 85, 87, 88, 90, 91, 92, 93, 94, 97, 98, 99 |
- fáze také od 1. května 2020
NACE 13–17 | Výroba textilií, oděvů, usní a souvisejících výrobků, papírů a výrobků z papírů a zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku |
NACE 20.4 | Výroba mýdel a detergentů, čistících a leštících prostředků, parfémů a toaletních přípravků |
NACE 22 | Výroba pryžových a plastových výrobků |
NACE 23 | Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků |
NACE 25 | Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení |
NACE 31 | Výroba nábytku |
NACE 32 | Ostatní zpracovatelský průmysl (výrobci her a hraček, sportovních potřeb, hudebních nástrojů…) |
NACE 33 | Opravy a instalace strojů a zařízení |
NACE 43 | Specializované stavební činnosti (elektrikáři, obkladači, malíři, pokrývači…) |
NACE 95 | Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost („hodinový manžel“, opravář počítačů…) |
NACE 96 | Poskytování ostatních osobních služeb (např. kadeřnice, maséři, kartářky…) |
Autentizační údaje – včas a správně zažádat
Autentizační údaje, tedy uživatelské jméno a heslo, slouží pro přihlášení do webové aplikace „Elektronická evidence tržeb“ https://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_epo/epo2/form/form_uvod.faces?CPodani=au8cainDZbKCHdQGseKOVrxz&nov=1&ext=t. Ta je pro vás povinná – musíte sem nahrát informace o provozovnách a stáhnout si certifikát, který si nainstalujete do svého pokladního zařízení. O autentizační údaje zažádejte klidně už nyní, a to buď osobně na kterémkoliv finančním úřadě, nebo, pokud máte datovou schránku, elektronicky na stránkách Daňového portálu https://adisspr.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/eet/eet_sluzby.faces. Tady pomocí přihlašovacích údajů do Datové schránky vyplníte formulář „Žádost o autentizační údaje“ a odešlete.
3 základní kroky aneb jak se na EET připravit
Pokud jste se ve výše uvedených tabulkách našli, připravte se na tři kroky, které musíte do 1. května stihnout:
- Pořídit si vybavení – pokladna, nebo klidně jen mobilní telefon propojený s tiskárnou. Zařízení musí být schopné vytisknout účtenku a zároveň elektronicky zaslat potvrzení správci daně.
- Zažádat o autentizační údaje a přihlásit se do webové aplikace – o autentizačních údajích jsme psali v předchozím odstavci. Zažádat o ně můžete osobně na kterémkoliv finančním úřadě nebo elektronicky na daňovém portálu (budete potřebovat přihlašovací údaje do Datové schránky).
- Vygenerovat certifikát a nainstalovat jej do pokladny – jakmile se přihlásíte do webové aplikace „Elektronická evidence tržeb“, je vaší povinností zapsat sem vaše provozovny. Také si vygenerujete certifikát, který poté nainstalujete do vašeho pokladního zařízení.
Tak co, jste na květnové EET vlny připraveni? Pokud si nebudete vědět s čímkoliv rady, klidně se obraťte na nás. Rádi vám poradíme a nasměrujeme vás tím správným EET směrem.
Tip na závěr: Podnikající fyzické osoby si mohou uplatnit jednorázovou slevu na dani až do výše 5 000 Kč na pořízení pokladního zařízení, tak ji určitě nezapomeňte využít ?
Čtěte také:
5 nejdůležitějších daňových změn roku 2020
Lidské zdroje a jejich nedostatek
ZDROJ: Etrzby.cz
FOTO: Freepik